Ondersteuningsforum

Hier kunt u vragen stellen en antwoorden krijgen op vragen over het gebruik, de werking van Conscribo en alles wat daarmee te maken heeft!

Bezoek de Conscribo website

You are not logged in.

Announcement

We accepteren op dit moment geen nieuwe registraties

#1 2013-12-17 14:44:54

Sunnanvindur
Member

Gecomprimeerde incasso-opdracht terugkoppelen aan automatische inning

Het is gelukt om in de nieuwe IBAN/SEPA configuratie een incasso-opdracht aan te maken en bij de bank in te dienen. De incasso-opdracht is keurig verwerkt en het totaalbedrag is op de rekening van de vereniging gestort. Nu moet ik dit bedrag weer uitsplitsen over dat deel van de leden dat bij de automatische inning opgenomen is in de incasso-opdracht.

Het is mij niet duidelijk hoe ik op eenvoudige wijze de selectie van bijbehorende betalingsverplichtingen (167 stuks) kan koppelen. Als puntje bij paaltje komt, kan ik de lijst uitprinten van leden die in de incasso-opdracht zijn opgenomen en elk van hen handmatig opzoeken en kiezen, maar ik neem aan dat dit sneller en eenvoudiger kan. In de handleiding staat over dit onderwerp nog de oude pagina, van voor de conversie van afgelopen zomer, daar kom ik niet veel verder mee.

Kun je hier een toelichting op geven?

Groeten,

Bart

P.S. Op de handleidingpagina over storneringen laden de plaatjes niet. De procedure lijkt me aan de hand van de tekst overigens duidelijk genoeg.

Offline

#2 2013-12-17 21:30:51

Sunnanvindur
Member

Re: Gecomprimeerde incasso-opdracht terugkoppelen aan automatische inning

Ik ben een stap verder, maar nog niet geheel bij de oplossing aangeland. De incasso moet natuurlijk gekoppeld worden via "Inningen afhandelen" bij de betreffende inningsronde afgehandeld worden, niet via het maken van koppelingen bij het verwerken van het ingelezen bankafschrift.

Ik kan bij "Inningen afhandelen..." kiezen voor "Incassoboeking verwerken..." en vervolgens de in Conscribo aangemaakte incasso-opdracht selecteren. Daarna krijg ik de foutmelding "Geen boekingen gevonden binnen 4 dagen van de incassodatum". Dat klopt. Ik heb het bankafschrift wel ingelezen, maar het is mij niet duidelijk hoe ik dit moet boeken zodat ik er via de automatische inningsronde mee verder kan. Conscribo doet hiervoor de volgende aanbeveling: Kies de datum waarop de gegroepeerde incassoboeking is gedaan en zorg ervoor, dat de creditboekregel op een Debiteurenrekening geboekt is met een credit via regel. Dit advies is mij onvoldoende duidelijk.

Graag een uitgebreidere toelichting hoe de incasso-inkomst op de bankrekenging te boeken. Daarna hoop ik via de inningronde verder te kunnen.

Groet, Bart

Last edited by Sunnanvindur (2013-12-17 21:32:13)

Offline

#3 2013-12-19 11:50:19

conscribo
Administrator

Re: Gecomprimeerde incasso-opdracht terugkoppelen aan automatische inning

Beste Bart,

Op deze pagina in de handleiding is te vinden hoe dit werkt:


Voor de volledigheid: De gecomprimeerde boeking die je hebt ingelezen heeft 1 regel op de bankrekening (debet) en 1 regel op de debiteurenrekening (credit). De debiteurenrekening is aangevinkt als 'Via regel' (in de details van de boeking staat een vinkje aangevinkt naast de debiteurenregel). Als je nu in het scherm inningen afhandelen de datum waarop de incassoopdracht is binnengekomen selecteert, dan verschijnt deze en kun je hem afhandelen.

Offline

#4 2013-12-19 12:43:04

Sunnanvindur
Member

Re: Gecomprimeerde incasso-opdracht terugkoppelen aan automatische inning

Het is gelukt.

Aangezien de handleiding nog screenshots uit de oude situatie bevat, was het met niet meteen duidelijk of ik hier met een universele boeking kon volstaan (ja dus), of dat hier een ander soort boeking nodig was. En in een universele boeking of de via-regel wel of niet aangevinkt moest zijn (wel dus) en hoe om te gaan met de er tegenoverstaande betaling die met het gebruik van de via-regel verschijnt. Te veel kleine veranderingen en de actie was me te omvangrijk om het zo maar te gaan proberen.

Na de boeking van de banktransactie verliep de rest als vanzelfsprekend en probleemloos. Dank weer!

Offline

Board footer

Powered by FluxBB