Ondersteuningsforum

Hier kunt u vragen stellen en antwoorden krijgen op vragen over het gebruik, de werking van Conscribo en alles wat daarmee te maken heeft!

Bezoek de Conscribo website

You are not logged in.

Announcement

We accepteren op dit moment geen nieuwe registraties

#1 2016-04-12 18:00:46

Strandloper
Member

Wat doet officiele periodeafsluiting met de BTW?

Ik moet nog periodes (kwartalen) afsluiten voor de BTW. De aangiftes heb ik al gedaan op basis van de BTW-cijfers (BTW-rekeningen). Wat gebeurt er precies, als ik dat met het Conscribo menu doe? Kan ik daarna nog een factuur invoeren in die periode? Zo niet, hoe kan ik dan de BTW corrigeren ("Suppletie")? Is er nog een tweede slag nodig, zeg "BTW betaald"? (kon dit niet vinden in de handleiding).

--aanvulling--
Dit is er gebeurd, reconstructie. Het gaat eerst over 2015-Q1. Wij hebben BTW aangifte gedaan, maar die bedragen *niet* ingevoerd via menu "Omzetbelasting", scherm "Aangifte OB periode 2015-Q1". (De bedragen waren afgelezen uit BTW-rekeningen 1800+; dwz zoals ze er toen bijstonden). Sindsdien zijn aangiftes handmatig(!) geboekt op BTW-rekeningen 1800+ en 1900.

Later zijn er facturen bijgeboekt in die periode, dus nieuwe openstaande BTW bedragen toegevoegd (nu voor suppletie).

Blijft de vraag: wat als ik die periode afsluit? Hoe af te sluiten?

--aanvulling 2--
Om het simpeler te maken ;-)  In jaar 2014 zijn de BTW-kwartalen wel 'afgesloten', maar waarschijnlijk ook met handmatig ingevoerde bedragen. Ook zijn er wijzigingen ingevoerd in dat jaar (nieuwe BTW bedragen). Dat jaar is nog niet gesloten, ook daar een suppletie te doen. Het kan zijn dat BTW-bedragen van 2014 nog verschijnen in 2015-Q1 (Als ik posten 1800+ onderzoek krijg ik wel geloofwaardige suppletie bedragen).

Last edited by Strandloper (2016-04-13 10:22:34)

Offline

#2 2016-04-13 23:36:58

Barbara
Moderator

Re: Wat doet officiele periodeafsluiting met de BTW?

Conscribo houdt bij het invullen van het BTW overzicht rekening met eventuele eerdere verwerkte aangiftes. Door op 'Uitgebreide weergave' te klikken, kunt u dit inzien. Als u bijvoorbeeld na het doen van uw aangifte omzetbelasting over het eerste kwartaal van 2015 nog een boeking heeft gemaakt die de aangifte van het eerste kwartaal zou hebben gewijzigd, dan zal Conscribo deze correctie op de volgende aangifte automatisch toepassen.


Suppletie aangifte met een verschil van meer dan 1000 euro

Let er op dat indien dit een BTW verschil meer dan 1000 euro is, dit niet op deze manier mag worden aangegeven. U dient hiervoor een aparte suppletieaangifte te doen bij de belastingdienst. (zie ook » Belastingdienst: Aangifte omzetbelasting corrigeren)

Deze verwerkt u eerst in de boekhouding met een universele boeking (Tussen de betreffende omzetbelastingrekeningen en de crediteuren/debiteuren). Vervolgens zal Conscribo ook deze wijziging meenemen (met als resultaat dat de suppletie niet meer in de aangifte wordt verwerkt)

Voor specifieke afhandeling van uw administratie, kunt u het beste een telefonische afspraak inplannen

Offline

#3 2016-06-12 21:33:53

Strandloper
Member

Re: Wat doet officiele periodeafsluiting met de BTW?

Een maand terug telefonisch prima beantwoord door A. Restvraagje: A. noemde dat de BTW-balansrekeningen (bij mij 1800+ en 1900) eigenlijk ook "DB/CR rekeningen" moeten zijn. Zal ik dat dan maar veranderen in het rekeningenschema? Durf ik best.

Offline

#4 2016-06-13 10:18:17

Mathijs
Administrator

Re: Wat doet officiele periodeafsluiting met de BTW?

De BTW rekeningen zelf hoeven geen debiteuren en crediteuren rekeningen te zijn. De rekeningen waarmee de BTW wordt vereffend, zoals bijvoorbeeld crediteuren, natuurlijk wel.

Offline

#5 2016-06-26 22:11:38

Strandloper
Member

Re: Wat doet officiele periodeafsluiting met de BTW?

Eh, dat is die 1900-rekening dan? Die gebruikt wordt door de Conscribo BTW-slag (einde kwartaal)?

Offline

#6 2016-06-27 10:08:16

Mathijs
Administrator

Re: Wat doet officiele periodeafsluiting met de BTW?

Als deze rekening de naam BTW en bepaald percentage af te dragen en te vorderen, wordt daarvoor gebruikt.

Offline

Board footer

Powered by FluxBB