Ondersteuningsforum

Hier kunt u vragen stellen en antwoorden krijgen op vragen over het gebruik, de werking van Conscribo en alles wat daarmee te maken heeft!

Bezoek de Conscribo website

You are not logged in.

Announcement

We accepteren op dit moment geen nieuwe registraties

#1 2018-10-21 13:36:38

Corine
Member

Relatiegegevens verwijderen

Hallo,

Sinds de nieuwe AVG-wet heeft mijn vereniging op papier gezet dat wij maximaal 2 jaar gegevens bewaren. Nu merk ik echter dat ik op Conscribo relaties en/of relatiegegevens niet kan verwijderen omdat ze in eerdere boekingsregels gebruikt zijn. Klopt dit? Kan ik relaties niet verwijderen, maar alleen maar archiveren?

EDIT: Volgens mij heb ik het al gevonden, ik kan kiezen voor het verwijderen van gegevens bij relatiegroepen.

Met vriendelijke groet,
Corine

Last edited by Corine (2018-10-21 13:39:50)

Offline

#2 2018-10-22 09:41:40

Mathijs
Administrator

Re: Relatiegegevens verwijderen

Fijn dat je module al had gevonden dat is de oplossing inderdaad. Even uitleg voor iedereen die dit opzoekt en naleest:

In Conscribo kan je relaties niet verwijderen als je deze relaties gebruikt in een boeking in de administratie. Je moet tot zo'n 7 jaar de administratie kunnen terugkijken en je wil niet in de situatie komen dat je over 6 jaar niet meer kunt terug vinden wie iets heeft overgemaakt omdat je de relatie hebt verwijderd.
Maar omdat je een relatie wel uit de relatielijst wilt halen (omdat iemand geen lid meer is bijvoorbeeld) hebben we de mogelijkheid tot archiveren. Dan zet je de relatie aan de kant, is niet direct zichtbaar maar ook niet verdwenen.
Volgens de AVG is archiveren niet genoeg. Alle data van de relatie moet verwijderd worden.
Vandaar dat we nu de mogelijkheid hebben tot het verwijderen van de gegevens als een relatie in de archiefgroep komt. Je kan dan bij de details van een archiefgroep aangeven welke gegevens verwijderd dienen te worden en dat wordt dan gedaan voor alle huidige 'leden' van de archiefgroep en iedereen die er in de toekomst in geplaatst wordt.
Zo zorgen we ervoor dat je altijd terug kan kijken wie iets heeft over gemaakt, maar zonder dat er gegevens in de administratie achterblijven.

Offline

Board footer

Powered by FluxBB