Handleiding

Handleidingen kennisbank

  /  Handleiding   /  Conscribo ledenadministratie / Relatiebeheer   /  Inrichten

  Ledenportaal


In het ledenportaal, kunt u uw leden/relaties toegang geven tot een online omgeving. In deze omgeving, kunnen uw leden vervolgens bepaalde acties doen, zoals bijvoorbeeld hun eigen gegevens wijzigen.

Instellingen

De instellingen voor het Ledenportaal kunt u vinden via Instellingen > Ledenportaal. Als u naar deze pagina gaat, kunt u de volgende instellingen tegen komen:

Algemene instellingen

Als eerst dient u algemene instellingen in te stellen, zodat Conscribo met welke relatietypes en relaties gewerkt kan worden.

ledenportaal_instellingen.png


  1. Met deze checkbox kunt u het ledenportaal inschakelen of uitschakelen.
  2. Bij e-mail geeft u aan wat de verzendmail zou worden van het ledenportaal. Vanuit dit mailadres worden de verificatie mails gestuurd, waarmee uw leden zich kunnen registreren.
    Zie hier hoe u » Uw adminstratie instellen om e-mail te kunnen versturen
  3. Op het moment dat het ledenportaal is geactiveerd, dan dient u aan te geven aan welke voorwaarden uw relatietypes moeten voldoen, om deel te mogen nemen van het ledenportaal. In dit voorbeeld staan de relatietypes 'Persoon' en 'Bedrijf', maar dat kan vuur uw eigen administratie anders zijn.
    U kunt de handleiding lezen over onze » Relatietypes
  4. Met de eerste checkbox, kunt u aangeven of dit relatietype deel mag nemen aan het ledenportaal. In de afbeelding kunt u zien dat relatietype 'Personen' wel deel mag nemen aan het ledenportaal, maar het relatietype 'Bedrijven' niet.
  5. Als het relatietype is ingesteld, dient u hier aan te geven in welk veld het e-mailadres staat waar uw leden zich op kunnen registreren. Als uw leden dan een gebruiker aanmaken, wordt in dit veld gezocht naar het corresponderende e-mailadres. Over het registreren leest u verder in deze handleiding meer.
  6. Bij de laatste optie wordt gevraagd welke relaties deel kunnen nemen aan het ledenportaal. Hiervoor zijn er twee mogelijkheden. Iedereen die een e-mailadres heeft die mag aan het ledenportaal deelnemen, of een selectie daarvan.
    Als u een selectie wilt maken, kunt u hier meer lezen over het » Relaties selecteren op basis van selectie criteria

Portaalgebruikers

Op het moment dat het ledenportaal is geactiveerd, heeft u bij de tabbladen extra opties. Een van deze opties is voor uw portaalgebruikers. In dit overzicht, kunt u alle relaties zien die toegang mogen hebben of dat niet mogen, met eventuele uitleg erbij. Hieronder ziet u een aantal voorbeelden:

ledenportaal_portaalgebruikers.png


  1. Dit veld is een onderdeel van het filter. In dit veld kunt u zoeken op een specifieke relatie, om daarbij de details van deze relatie op te zoeken.
  2. Hier kunt u een extra specificatie meegeven voor het filter. De opties zijn Relaties die wel kunnen inloggen, die niet kunnen inloggen of alle relaties.
  3. In deze kolom ziet u de knop dat verwijst naar de details van het ledenportaal gebruiker. Zie later in deze handleiding daar meer over.
  4. In deze kolom kunt u de relatienaam zien van de relatie.
  5. Als de gebruiker zich heeft aangemeld, kunt u hier zien welk mailadres gebruikt kan worden om te registreren of met welk mailadres de relatie is geregistreerd..
  6. Indien de gebruiker zich een keer heeft ingelogd, kunt u daar hier zien, wanneer dat voor het laatst was.
  7. In de laatste kolom, ziet u de status van de relatie. Een aantal opties voor status kan zijn: Is nu ingelogd, Kan inloggen, Kan registreren, Kan niet registreren (e-mail niet uniek) en Niet toegestaan vanuit de configuratie.

Details van de portaalgebruiker

Bij de details van de portaalgebruiker, kunt u vergelijkbare informatie vinden als dat u in het eerdere overzicht ook kunt vinden. Er zijn hier twee specifieke extra opties, die niet in het overzicht te vinden zijn.

ledenportaal_details_portaalgebruiker.png


  1. U kunt hier het wachtwoord van uw relatie wijzigen. Nu raden wij ten alle tijden af, omdat je dan wachtwoorden moet delen waar wij niet achter staan. Op de inlogpagina van het ledenportaal, is er een link naar wachtwoord vergeten, waarbij de relatie het zelf kan invullen.
  2. Hier heeft u een deel van de activiteitenlog. Bij de tabbladen is ook een verwijzing naar het activiteitenlog, maar dit is specifiek voor deze relatie en snel gevonden. Meer over de activiteitenlog, vindt u later in deze handleiding.

Widgets

Het ledenportaal wordt opgebouwd vanuit Widgets. Op dit moment heb je alleen de widget wijzigingsformulier, maar we zijn van plan hier meerdere widgets voor toe te gaan voegen.

ledenportaal_widget.png


  1. In de eerste kolom, kunt u de details van de widget bekijken en naar wens de widget verwijderen.
  2. Hier heeft u een knop naar de publicatie instellingen. Vervolgens wordt aangegeven hoe u de widget kunt publiceren.
  3. Met de knop 'Nieuwe widget toevoegen', kunt u een nieuwe widget toevoegen. Dan wordt gevraagd welke widget u wilt toevoegen en voor welk relatietype dit toepasbaar is.

(Wijzigings)formulier

Het wijzigingsformulier is vergelijkbaar met de » Website formulieren. In deze handleiding kunt u daar meer informatie over vinden.

Publicatie instellingen

Bij de publicatie instellingen, kunt u terug vinden hoe u de widget kunt publiceren en kunt u instellingen wijzigen voor de acties van het verzenden van de widget door de gebruiker.

ledenportaal_publicatieinstellingen.png


  1. Voor de widget bestaat er een algemene website, waar u uw leden naartoe kunt verwijzen. Dat is een pagina die gehost wordt door ons, en waar u en uw gebruikers bij kunnen. Het ledenportaal kan dus ook gebruiker worden door klanten die geen eigen website hebben.
  2. Hier stelt u de actie na het verzenden van de widget in. Zo heeft u de keus om een bericht te tonen of de gebruiker door te verwijzen naar een andere website.
  3. Als u heeft gekozen voor 'Bericht weergeven', dan kunt u hier aangeven welk bericht getoond wordt aan de gebruiker.
  4. Als u de widget wilt publiceren op een eigen website, hebben we hier een deel van de HTML die u op uw website kunt publiceren.
  5. Standaard heeft Conscribo een opmaak voor de widget, waar u gebruik van kunt maken. Indien u een eigen styling wilt toepasen, kunt u dat hier aangeven.
  6. Tot slot kunt u aangeven of de widget wel of niet gepubliceerd kan te worden. Zo kunt u de widget (tijdelijk) uitschakelen indien deze op dat moment niet meer nodig is maar u de widget niet wilt verwijderen.

Activiteitenlog

Om inzicht te krijgen (en te houden) in de activiteiten rondom het ledenportaal, hebben we een activiteitenlog die diverse activiteiten bijhoud. Zie hieronder voor wat voorbeelden:

ledenportaal_activiteitenlog.png


  1. Op dit overzicht kunt u een filter toepassen. Zo kunt u zoeken op een specifieke relatie, datum of actie.
  2. Per log wordt hier getoond welke relatie daarbij deze actie heeft uitgevoerd.
  3. Vervolgens kunt u zien welke actie deze relatie heeft uitgevoerd. Een lijst van mogelijke acties, kunt u hieronder lezen.
  4. Indien er details zichtbaar zijn voor de actie, is daar in deze kolom ruimte voor.
  5. Tot slot kunt u zien wanneer de actie heeft plaatsgevonden.

Lijst van mogelijke gelogde activiteiten


Authenticatie
Ingelogd Als de relatie is ingelogd.
Wachtwoord reset aangevraagd Als er een nieuw wachtwoord is aangevraagd.
Wachtwoord reset voltooid Als het wijzigen van een nieuw wachtwoord is gelukt.
Uitgelogd Als de relatie is uitgelogd.
Registratie
Registratie gestart Als uw relatie is begonnen met het aanvragen van een gebruiker.
Registratie voltooid Als uw relatie een gebruiker heeft aangemaakt om te mogen inloggen.
Websiteformulier
Relatie gewijzigd Als de relatie in uw administratie is gewijzigd.
Formulier ingevuld Als het formulier is ingevuld.

Het openbare ledenportaal

Hieronder gaan we uitleggen wat uw gebruikers zien en welke acties zij kunnen ondernemen om gebruik te kunnen maken van het ledenportaal.

Inlogpagina

Als uw relatie naar een widget toe gaat, komt deze als eerst bij een inlogpagina terecht.

ledenportaal_inlogpagina.png


  1. Indien uw relatie al een gebruiker heeft aangemaakt, dan kan deze hier met deze gegevens inloggen om toegang te krijgen tot het ledenportaal.
  2. Mocht uw relatie nog geen gebruiker hebben, dan kan deze hier een link vinden om een nieuwe gebruiker aan te maken.
  3. Het kan zijn dat uw relatie zijn/haar wachtwoord vergeten is. Dan kan deze link gebruikt worden om een nieuw wachtwoord aan te vragen.

Maak een account aan

Als uw relatie gebruik wilt maken van het ledenportaal, dan kunnen ze eerst een gebruiker aanmaken om toegang te krijgen tot het ledenportaal. Als eerst komen ze op deze pagina uit.

ledenportaal_gebruiker_aanmaken.png


  1. Uw gebruiker dient hier het mailadres in te vullen dat hij/zij in gebruik heeft. Dan wordt er een code naar dit mailadres gestuurd om hiermee een validatie te doen of de gebruiker inderdaad toegang heeft tot dit mailadres.

ledenportaal_gebruiker_aanmaken_code.png


  1. Op het moment dat de code is ontvangen, dan kan deze code ingevuld worden om de validatie te bevestigen. Dan kan de relatie vervolgens zelf een wachtwoord instellen om daarna in te kunnen loggen.

ledenportaal_gebruiker_aanmaken_wachtwoord.png


  1. Tot slot kan uw gebruiker een eigen wachtwoord invoeren, en daarmee is het aanmelden voltooid en heeft uw relatie toegang tot de ledenportaal.

Wachtwoord vergeten

Op het moment dat uw relatie zijn/haar wachtwoord is vergeten, kan deze hier het wachtwoord wijzigen. Dan kunnen de volgende stappen ondernomen worden:

ledenportaal_wachtwoordwijzigen_mail.png


  1. Als eerst dient uw relatie zijn/haar e-mailadres aan te geven, zodat wij weten om welke gebruiker het gaat. Dan wordt naar dit mailadres een nieuwe code gestuurd, ter verificatie van het e-mailadres.

ledenportaal_wachtwoordwijzigen_code.png


  1. Op het moment dat de code is ontvangen, dan kan deze code ingevuld worden om de validatie te bevestigen. Dan kan de relatie vervolgens zelf een nieuw wachtwoord instellen om daarna in te kunnen loggen.

ledenportaal_wachtwoordwijzigen_wachtwoord.png


  1. Tot slot kan uw gebruiker een eigen wachtwoord invoeren, en daarmee is het aanmelden voltooid en heeft uw relatie opnieuw toegang tot de ledenportaal.

Widgets

Hieronder ziet u een aantal voorbeelden van hoe een widget eruit zou kunnen komen te zien in het ledenportaal.

(Wijzigings)formulier

Op het moment dat uw relatie het formulier wilt inzien, dan worden de gegevens van deze relatie direct ingeladen in het formulier. Dan heeft uw relatie de mogelijkheid dit te wijzigen en wordt het ook direct aangepast in de ledenadministratie. Let op: Dit is een voorbeeld hoe een formulier eruit kan komen te zien. Dit formulier is naar eigen wens aan te passen.

ledenportaal_wijzigingsformulier.png