Handleiding

Handleidingen kennisbank

  /  Handleiding   /  Boekhoud principes

  De inventaris


De inventaris is een opsomming van de waarde van alle goederen en investeringen die in een organisatie aanwezig zijn maar niet in de vorm van liquide middelen (geld). Voorbeelden zijn computers, meubilair, een auto of voorraden zoals t-shirts of flessen wijn.

Kortom: alles wat bij het opheffen van de organisatie nog verkocht kan worden hoort thuis op de inventaris.

Dit betekent niet dat deze rekening continu verandert bij elke aankoop. Meestal wordt alleen op de inventaris geboekt bij een grote aankoop. Daarnaast worden er periodiek (meestal bij de afsluiting van een boekjaar) afschrijvingen geboekt. Een afschrijving is een administratieve boeking die de waardeverandering van de inventaris doorbelast aan een winst- of verliesrekening.
Op de inventaris staan doorgaans dan ook zaken die meerdere boekjaren meegaan.

Het doel van de inventaris is om grote aankopen of investeringen te kunnen representeren in de waarde van de organisatie. Ook maakt een inventaris het mogelijk om de kosten voor een grote investering te spreiden over meerdere boekingsperiodes. Op deze manier hoeft u niet alle kosten voor een investering in één keer als verlies te rekenen. De Belastingdienst vereist ook van u, dat u grotere aankopen niet volledig in één boekingsperiode als kostenpost opvoert, maar deze in meerdere jaren afschrijft.

In de boekingsvoorbeelden ziet u een voorbeeld van hoe inventaris geboekt wordt » Inventaris en afschrijvingen registreren

Verder lezen: » Afschrijving