Start vandaag nog uw gratis proefperiode van 21 dagen
Home » Handleiding
/ Handleiding / Conscribo ledenadministratie / Relatiebeheer / Inrichten
Relatietypes |
|
Artikelen bij: Inrichten
Relatietypes is een uniek onderdeel in Conscribo waarbij u uiteenlopende informatie die relevant is voor uw adminstratie kunt registreren. Het is in eerste instantie bedoeld om verschillende soorten relaties zoals personen, bedrijven, klanten, contactpersonen en dergelijke te kunnen onderscheiden en hier specifieke informatie over op te slaan, maar met relatietypes kunt u ook informatie over gebouwen, complexen , soorten producten en meer opslaan.
Overzicht van uw relatietypes
Het overzicht en uitleg over de kolommen
Toevoegen/bewerken van het relatietypes
Het formulier
Baseer het relatietype op...
De opties
Sjabloon: Leden
Sjabloon: Personen
Sjabloon: Organisaties
Sjabloon: Bedrijven
Kopie van een ander relatietype
Indien u een relatietype hebt, en u wilt een nieuw relatietype hebben dat hier bijna volledig op lijkt, kunt u eenvoudig dit relatietype kopiëren. Hier toont Conscribo de relatietypes die al bestaan en zal hiervan een volledige kopie maken voor u, om daarna naar wens te bewerken. Met een verbinding
U wilt mogelijk een relatietype wat daarna een verbinding nodig heeft met een ander relatietype. Door een van deze opties te kiezen, zal Conscribo meteen een verbinding tussen de relatietypes leggen. Voor meer informatie van deze voorbeelden, zie de handleiding: » Verbindingen tussen relaties / relatietypes. Specialisatie: Het Watersportverbond
Specialisatie: Koorleden
Voorbeelden van relatietypes
Personen/leden/klanten
U kunt hier gegevens opslaan over de persoon als NAW, contactgegevens, klantnummers, speelsterkte, soort incassomachting, enz.. Gezinnen
U kunt hier gezinnen met het gezinsadres en achternaam instellen en vervolgens een "gezinsleden" verbinding aanmaken om ze te koppelen aan de personen. Hiermee kunt u vervolgens specifieke zaken als 'gezinskorting' doorrekenen in de constributie Organisaties/ Sponsors/ Bonden
U kunt met deze relatietypes informatie over bedrijven en organisaties opslaan en vervolgens verbinden met bijvoorbeeld "contactpersonen" zodat een totaalbeeld van een organisatie onstaat. Let er wel op dat u in sommige gevall en niet te specifiek wilt zijn. Een "Klant" kan bijvoorbeeld ook een "Leverancier" zijn. In dat geval is het beter een relatiegroep klanten en leveranciers te maken en een relatietype "organisatie". Zo behoudt u maximale flexibiliteit. Contactpersonen
U kunt een relatietype contactpersoon aanmaken waardoor u met een verbinding ze aan een organisatie kunt koppelen. Op deze manier kunt u meerdere contactpersonen per organisatie opslaan. Gebouwen/locaties/complexen
Minder voor de hand liggend, maar zeer handig: Het aanmaken van relatietypes voor een gebouw bij bijvoorbeeld een Vereniging van Eigenaren. Door dit te registreren kunt u specifieke zaken als de grondprijs, huurprijs, onderhoudshistorie opslaan en het gebouw verbinden met relaties als "eigenaren" en "huurders". Hiermee kunt u vervolgens aan de hand van het gebouw of de locatie specifieke bedragen automatisch innen, en dergelijke. Denk ook aan een vereniging die meerdere tenniscomplexen of verstigigen heeft waar verschillende prijzen gelden. Sla deze op en gebruik ze bij de relaties. Domeinnamen/servers
In de IT dienstverlening kunt u informatie over de verhuur van specifieke zaken als domeinnamen en servers opslaan. Maak een relatietype "domeinnaam" aan en sla hier de huurder, de contractdatum en bijvoorbeeld dns servers op. U kunt vervolgens de inning van bedragen bij uw klanten bijna volledig automatiseren! Gereedschappen/ instrumenten / tennisrackets
Maak relatietypes aan voor zaken die u verhuurt met verhuurbedragen, verbindingen naar de huurders en dergelijke zodat u daar zicht op houdt en kunt automatisch kunt factureren naar de gebruikers ervan! We zouden nog wel even door kunnen gaan met voorbeelden, en wellicht doen we dat in de toekomst nog wel. Het is goed om goed na te denken over hoe u uw organisatie wilt administreren. Lees ook de inleiding tot het relatiebeheer (zie » Het inrichten van het relatiebeheer zodat u weet wat de mogelijkheden zijn. Veelgestelde vragen
Wat is het verschil tussen een relatietype en een relatiegroep?
Uw relaties worden genoteerd in een relatietype. Een relatietype is een verzameling van velden, waarbij de gegevens onderling vergelijkbaar is. Zo kan er een relatietype zijn voor leden, personen, organisaties, etc. Met een relatiegroep kunt u onderliggende relaties groeperen, zoals het bijhouden van deelnemers van een activiteit. In een relatiegroep kunnen relaties zitten vanuit meerdere relatietypen. Hoeveel relatietypes mag ik registreren?
Standaard heeft het Conscribo Lite pakket 2 relatietypes, Conscribo pakket 3 en de Volume module 10. Mocht u daar van af willen wijken, neem contact op met de helpdesk voor de mogelijkheden. Ik heb maximum aantal relatietypes berekt, wat nu?
We kunnen altijd met u meedenken over het verhogen van de maximale aantal relatietypes. Neem daarvoor contact met ons op voor de mogelijkheden. Door een sjabloon te kiezen, worden vast velden toegevoegd. Kan ik deze nog wijzigen?
Dat kan zeker. Het is puur een eerste opzet. U kunt het type helemaal naar eigen wens aanpassen. |